Jdi na obsah Jdi na menu

Svoboda volby

31. 5. 2017

Jestliže si stále ještě myslíte, že váš pocit neštěstí není výsledkem vaší volby, představte si následující. Pokaždé, když začnete být nešťastní, budete vystaveni něčemu, co považujete za nepříjemné. Možná vás na dlouho zamknou samotné do malé místnosti nebo vás naopak strčí do nacpaného výtahu, kde budete muset prostát celé dny.

Mohou vám odepřít jídlo nebo vás naopak donutit sníst něco, co považujete za naprosto nechutné. Nebo vás budou mučit — fyzicky, samozřejmě, nějako když se vy sami mučíte psychicky. Představte si, že budete muset snášet tyhle nepříjemné věci, dokud se svých pocitů neštěstí nezbavíte. Jak dlouho si myslíte, že byste u nich zůstali? Je pravděpodobné, že byste se ovládli dost rychle.

Nejde tedy o to, jestli „své city ovládat dokážete, ale spíše o to, jestli chcete. Co musíte vytrpět, než se k něčemu takovému rozhodnete? Někteří lidé se rozhodnou, že se raději zblázní, než aby převzali vládu sami nad sebou. Jiní se prostě podrobí a smíří se s bídným životem, protože lítosti, které se jim tak dostane, si cení víc než štěstí.
Jde nám tedy o vaši vlastní schopnost v kterémkoli okamžiku zvolit štěstí nebo aspoň nezvolit neštěstí. Je to možná nepředstavitelná myšlenka, ale měli byste se rozmyslet, než ji zavrhnete, protože zavrhnout ji znamená vzdát se vlády nad sebou samým. Zavrhnout ji znamená uvěřit, že vás ovládá někdo jiný než vy. Vybrat si, že budete šťastní, by naopak
mohlo vypadat snazší, než jsou některé věci, s nimiž se setkáváte každý den. Stejně tak jako si můžete vybrat štěstí místo neštěstí, můžete si v celé řadě každodenních příležitostí vybrat jednání, které vás uspokojuje, místo jednání, které vám ubližuje.

Jestliže jezdíte autem, je pravděpodobné, že čas od času uvíznete v dopravní zácpě. Rozčílíte se, začnete spílat ostatním řidičům, urážet své spolujezdce a vylévat si zlost na všem, co je v doslechu? Ospravedlňujete pak své chování tím, že vám takový provoz vždycky hne žlučí, že se v dopravní zácpě prostě nedokážete ovládnout? Pokud ano, jste zvyklí myslet si určité věci o sobě a o způsobu, jakým jednáte za dopravní zácpy. Co kdybyste se však rozhodli myslet si něco jiného? Co kdybyste se pokusili používat mozek tak, aby vás jeho použití obohacovalo? Bude to nějakou dobu trvat, ale můžete se naučit promlouvat k sobě novým způsobem, zvykat si na nové chování, které se může skládat z pohvizdování, zpěvu, zapnutí magnetofonu, na který si budete nahrávat verbální vzkazy, nebo třeba odkládání záchvatu zlosti o třicet vteřin. Nenaučíte se tím mít dopravní zácpy v lásce, ale naučíte se — zpočátku pomalu — aplikovat nové myšlení. Rozhodli jste se, že se nebudete cítit nepříjemně.
Rozhodli jste se pomalu a postupně nahrazovat své staré sebedestruktivní jednání novými, zdravými pocity a zvyky.
Každou příležitost můžete využít k tomu, aby pro vás byla zajímavá a příjemná. Nudné večírky a schůze jsou zvláště úrodnou půdou pro volbu nových pocitů. Když zjistíte, že se nudíte, můžete svou mysl přimět, aby začala pracovat nějakým podnětným způsobem — můžete změnit téma hovoru, napsat první kapitolu svého románu nebo vymýšlet plány,
pomocí nichž byste se v budoucnu mohli takovým nudným příležitostem vyhnout. Používat svou mysl aktivně znamená hodnotit lidi a události, které vám dělají největší problémy, a pak se rozhodnout pro nové duševní metody, jak je obrátit ve svůj prospěch. Jestliže v restauraci narazíte na špatnou obsluhu, přemýšlejte nejprve, proč byste se měli vztekat kvůli tomu,
že někdo nebo něco nefunguje tak, jak vy byste chtěli. Jste příliš důležití na to, aby vás mohl rozčílit někdo jiný, zvláště pak někdo, kdo má ve vašem životě tak nepatrný význam. Potom začněte uvažovat o tom, jak situaci změnit, odejít, nebo najít nějaké jiné řešení. Hlavně se nenechte vyvést z míry. Přimějte svůj mozek, aby pracoval pro vás, a nakonec získáte tu skvělou vlastnost, že zachováte klid, i když se něco pokazí.